دليل سقوط ايران در رده‌بندي فيفا، رزرو نكردن روزهاي فيفا است قلعه‌نوعي: با هيچ بازيكني براي پيوستن به استقلال تماس نگرفته‌ام

حوادث اخيري كه در فوتبال ما رخ داده، باعث شده كار سرمربي تيم ملي كشورمان بيش از پيش دشوارتر شود و او راه سختي براي رسيدن به قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا پس از 31 سال پيش روي خود داشته باشد. تغيير در برنامه فدراسيون فوتبال مبني بر تقابل پرسپوليس و سپاهان در جام حذفي پس از رقابت‌هاي ليگ و اظهار نظرهاي متفاوت كفاشيان و بگوويچ درخصوص تيم ملي اميد از مهم‌ترين دلايلي بود كه باعث شد گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)؛ با امير قلعه‌نوعي به گفت و گو پردازد كه ماحصل صحبت‌هاي طرفين را در ذيل مي‌خوانيد:

روز گذشته در جلسه‌اي كه با مسعود معيني مسئول كميته جوانان در حضور مهدي محمدنبي دبير كل فدراسيون فوتبال داشتيد، گويا حميدرضا استيلي را به عنوان سرمربي تيم ملي جوانان برگزيديد، آيا اين خبر را تأييد مي‌كنيد؟
بنده درخصوص ايجاد يك ساختار كلي در تيم‌هاي ملي پايه، برنامه‌اي را به مسئول كميته جوانان ارائه كردم و در آن خواستم افراد واجد شرايطي همچون حميدرضا استيلي، ماركار آقاجانيان، رضا رجبي، حميد عليدوستي، جواد زرينچه و مجيد نامجو مطلق كه از نسل سوم فوتبال هستند، در تيم‌هاي ملي پايه فعاليت كنند و در كنار آنها يك كميته فني قوي با حضور جمعي از پيشكسوتان فوتبال ملي نقش نظارتي داشته باشد. با اين روش بهترين گزينه‌هاي موجود در تيم‌هاي ملي پايه، عملكردي متفاوت با گذشته را به نمايش مي‌گذارند و از هرگونه كار سفارشي و تحميل مربي جلوگيري مي‌شود.

اعلام مجدد برنامه مسابقات فدراسيون فوتبال و تقابل پرسپوليس و سپاهان در جام حذفي تبعاتي را براي تيم ملي در پي خواهد داشت و باعث مي‌شود برنامه 6 ماهه كادر فني دست خوش تغييراتي شود، اين قبيل عدم هماهنگي‌ها را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
بنده طبق مكاتباتي كه با فدراسيون فوتبال داشتم بارها و بارها درخواست كرده‌ام رقابت‌هاي داخلي چه در ليگ برتر و چه در جام حذفي تا پايان ارديبهشت ماه تمام شود و كادر فني تيم ملي دغدغه‌اي براي اجراي برنامه‌هاي خود نداشته باشد. برگزاري ديدارهاي پرسپوليس مقابل سپاهان و صباباتري با پيكان در روز 11 خرداد بالطبع در برنامه اردويي ما خلل وارد مي‌كند و باعث مي‌شود بازيكنان منتخب اين تيم‌ها در اين رفت و آمدها، خداي ناكرده دچار مصدوميت شوند و مشكلاتي را براي انتخاب نفرات اصلي داشته باشيم.

در اين ميان تيم‌هاي پرسپوليس، سپاهان، پيكان و صباباتري هيچ نقشي ندارند و بايد با شرايط موجود كنار بيايند. آنها چطور مي‌توانند بازيكنان خود را در اختيار تيم ملي قرار دهند؟
خوشبختانه طي ديدارهايي كه براي تيم ملي در نظر گرفته بوديم، سعي كرديم خللي در رقابت‌هاي ليگ به وجود نيايد و تعطيلي اين پيكارها به تيم‌ها ضربه نزند. در برنامه 6 ماهه‌اي كه تدوين شده و قرار است هفته آينده آن را از طريق كنفرانس مطبوعاتي تشريح كنيم، اين مباحث مطرح شده و تأكيد هم كردم برنامه زمان مربيگري ايويچ را هم ارائه دهند تا اگر اهداف 6 ماهه كمبود داشت، از آن تفكرات هم الگوبرداري كنيم.

در رنكينگ اخير فيفا تيم ملي كشورمان با 8 پله سقوط نسبت به جايگاه قبلي خود، در رده چهل و دوم جهان قرار گرفته و كماكان برترين تيم آسيا است. فكر مي‌كنيد علت اين فراز و نشيب چه باشد؟
متأسفانه تيم ملي كشورمان ديدارهاي تداركاتي كمي انجام داده و غير از رويارويي با قطر ديگر نتوانستيم ميزان آمادگي بازيكنان را بسنجيم. از آنجايي‌كه فدراسيون فوتبال نتوانست برنامه و تاريخ‌هاي روز فيفا را از پيش رزرو كند، اين نوسانات طبيعي است.

تيم ملي اميد كشورمان وارد فاز جديدي از اختلافات شده و كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك اعلام كرده بگوويچ در ديدار مقابل اردن آخرين فرصت را براي جبران نتايج دور رفت را در اختيار خواهد داشت. از طرفي وينكو هم گفته كفاشيان رئيس من نيست كه بخواهد در بركناري من نقشي داشته باشد. چه ديدگاهي در اين خصوص داريد؟
ما از ابتدا هم درخواست كرديم براي اعتلاي فوتبال ملي، تيم اميد زير نظر تيم ملي بزرگسالان فعاليت كند و اين مشكلاتي كه در حال حاضر به وجود آمده، رخ ندهد. در اين ميان بگوويچ مقصر نيست و در مقطعي هدايت تيم ملي اميد را پذيرفت كه فوتبال اين رده سني در بدترين شرايط قرار داشت و بدون هيچ آمادگي قبلي در رقابت‌هاي مقدماتي المپيك قرار گرفت. اما بهتر بود كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال در اين خصوص هماهنگي بيشتري داشتند تا اين اختلافات وارد فاز جديدي نشود.

مهندس علي‌آبادي رئيس سازمان تربيت بدني در ديداري كه با بازيكنان استقلال داشت، اعلام كرد به قهرماني اين تيم در رقابت‌هاي ليگ 85 كمك مي‌كند. آيا اين مسأله نمي‌تواند فوتبال باشگاهي ما را تحت‌الشعاع قرار دهد و بحران جديدي محيط ورزش را فرا بگيرد؟
ايشان به عنوان رئيس مجمع 2 باشگاه استقلال و پرسپوليس حق دارند هر اظهار نظري را درخصوص موفقيت آنها داشته باشند، فكر مي‌كنم اين صحبت‌ها جهت تقويت بنيه مالي استقلال بوده و ايشان هيچ گاه منافع فوتبال ملي را فداي يك باشگاه نخواهند كرد. از طرفي وزارت رفاه هم با آمدن مصري استقلال را مجدداً به سازمان تربيت بدني بازگرداند و مهندس علي‌آبادي در يك كار انجام شده قرار گرفت. البته ايشان با واگذاري استقلال به وزارت رفاه درصدد بودند اين حرف و حديث‌ها به وجود نيايد اما فكر مي‌كنم از اظهار نظراتشان سوء برداشت شده است.

اخيرا شايعه شده شما در نقل و انتقالات فصل آينده استقلال نقش داريد و به عنوان سرمربي آينده اين تيم با بازيكنان هم مذاكره كرده‌ايد، آيا اين صحبت‌ها را تأييد مي‌كنيد؟
متأسفانه برخي افراد كه منافع شخصي آنها به خطر افتاده، اين صحبت‌ها را مطرح كرده‌اند و مي‌خواهند روند رو به رشد استقلال را تحت‌الشعاع قرار دهند. آنها همان افرادي بودند كه اظهار نظر كرده بودند قلعه‌نوعي با يارگيري فصل جديد، استقلال را از قهرماني دور كرده است و دوست ندارد اين تيم به هدفش برسد. من آنها را به خدا واگذار مي‌كنم و اعلام مي‌كنم با هيچ بازيكني براي آمدن به استقلال مذاكره‌اي نكرده‌ام.

دكتر شريف هم به عنوان يكي از مشاورين كادر فني و در قالب مشاور تغذيه، مكمل و ضد دوپينگ منصوب شد. هدف از اين انتخاب چه بود؟
در تمام دنيا اين سمت وجود دارد و تيم‌هاي ملي مختلف از وجود يك كارشناس خبره استفاده مي‌كنند. دكتر شريف هم با اجماعي كه صورت گرفت، از اين پس در جلسات كادر فني تيم ملي شركت خواهد كرد و ما را در اهدافي كه داريم، ياري مي‌كند.

گويا قصد داريد همراه با سرپرست و يكي از اعضاي كادر پزشكي تيم ملي راهي مالزي شويد، هدف از اين سفر چيست؟
ما به دعوت كنفدراسيون در سمينار 2 روزه تيم‌هاي حاضر در جام ملت‌هاي آسيا شركت خواهيم كرد و در مالزي ديداري از كمپ و محل استقرار تيم ملي خواهيم داشت.

گفت و گو: سيد مسعود غياثيان
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا